Teenage Kicks!

1

februar 20, 2010 av Audun Hansen

Kaffe er godt om morrann gitt og jeg befinner meg fortsatt på musikk og bransjetreffet – by:larm i bya.
Seminardelen på fredag hadde noen skikkelige godbiter. Dette fikk jeg med meg:

Kevin Cummins er født og oppvokst i Manchester og er internasjonalt anerkjent som en av verdens fremste fotografer. Hans ikoniske portretter av rockmusikere så forskjellige som Joy Division, The Smiths, Manic Street Preachers, Courtney Love og David Bowie har prydet magasinomslag, gallerier og soveromsvegger over hele verden og er blant annet også inkludert isamlingen til The National Portrait Gallery. Her snakker vi om en fotograf som virkelig kom artistene nært. Nært artistene er nesten umulig å komme i dag.

Etterpå stakk jaggu Peter Hook innom! Som en av hovedmennene bak Joy Division og New Order, snakket han om den legendariske klubben Haçienda, alt rundt og mange morsomme historier i fra Manchester. Den røde tråden var – Hvordan skal du IKKE drive en klubb.

Til slutt, Feargal Sharkey. Her snakker vi altså om frontfiguren og vokalisten i The Undertones. Halvfull sall, og det synes jeg var rart. Bare det å høre stemmen hans var kult. Stemmen var jo helt lik! Når han sa Kicks eller dro lenge på orda latet man som om det var en konsert. Ehh, ja jeg gjorde i hvert fall det.

Så var det gårsdagens liveløype. Silje kom også inn til bya i går og vi fikk med oss følgende ensembler:

Det første vi fikk sett var svenske Anne von Hausswolff. Et utrolig sjarmerende vesen på alle mulige måter og veldig liten. Hun satt seg bak pianoet. I utgangpunktet høres kanskje dette litt kjedelig ut, men nei, dette var alt annet enn kjedelig. En fantastisk stemme på denne lille dama. Skummel, snill, mørkt og lyst. Etter tre låter fikk hun besøk av sine to musikere på gitar og trommer. Det gjorde det enda mer stemningsfullt. Dette var en MEGET hyggelig overraskelse. Er du i byen så er du nødt til å få med deg henne i kveld. Hun spiller på FOLK (Operapassasjen) kl. 20.30.

Så hørte vi 3 låter med bandet The Deer Tracks, også svenske. Litt islandsk på mange måter. Elektroniske rytmer, klarinett, gitar, sånn blåsekeyboardopplegg, litt trist på samme tid. Flinke, men ga meg ikke noe.

Jeg skulle jo egentlig se Pica Pica, men jeg endte opp med å se Kira Kira fra Island i stedet. Stedet var Stratos og Kira Kira med kamerat vartet opp med eksperimentel, arty og frodige lyder og stemninger. Kira Kira er musikk som ofte brukes i gallerier, i tunneler, på sære stedet og det er på mange måter der dette prosjektet passer best, foreløpig. På samme sted fikk vi også med oss Kråkesølv. Hva skal man si, dette er flinke gutter i fra Bodø som synger på norsk. Fine tekster og bra melodier, men jeg må ærlig innrømme at det ikke gir meg noe spesiellt, i motsetning til Anne von Hausswolff som absolutt hadde noe mer å gi meg.

The Good The Bad spilte Gamla halv tolv, og vi møtte opp vøttu. Dette var et band jeg fattett interesse for før By:larm og det med god grunn. Trommis, gitarist og bassist plassert ytterst på scenekanten. John Wayne møter Meg og Jack White i fra White Stripes til duell in the old west. Norske Los Plantronics kommer ridende inn og tar dem alle med seg til toppen av et fjell og sammen spille de opp til dans for den djevelske rock and roll´n. Stiggmorro! Stiggbra!

Så også flere band denne kvelden, men kan jo itte skrive om alt hæll.

One thought on “Teenage Kicks!

  1. Stig sier:

    Teenage Kicks, veldig ofte verdens beste låt

Legg igjen en kommentar

Disse støtter I Love Odalen- prosjektet:



Vil din bedrift ha sin logo her. Ta kontakt med audun.hansen ætt audunbakken dot com




bloglovin

Arkiver

Skriv inn e-post-adressen din for å abbonere på bloggen, og motta melding om når nye innlegg er publisert.

Bli med 21 andre følgere

Blog Statistikk

  • 69,401 hits
