Betydningen av arrangementer

10

februar 26, 2010 av Audun Hansen

Denne overskriften brukte Glåmdalen i dag på lederplass. Det handlet om betydningen av at de store arrangementene delfinale Grand Prix og billøpet STCC ikke ble noe av i år. Det han hadde å komme med var jeg fullstendig enig i. Dette er noe jeg har ment og vært mildt sagt frustret over et par år, og når jeg fikk denne påminnelsen i fra Glåmdalen og vi attpå til har fått en så utrolig fin blogg, så må jeg lufte mine meninger rundt dette.

Anders Fjeld, daglig leder og seniorrådgiver i kommunikasjonshuset Gandalf i Kongsvinger, har nettopp gått ut i Glåmdalen og fortalte at det er bekymringsfullt at regionen mister flere av sine store arrangement. Han er faktisk VELDIG bekymret på vegne av regionen.

Jeg er absolutt ikke enig. Tenk hvis de pengene som har blitt spyttet inn i eksempelvis delfinalen i Grand Prix og Rally Norway, hadde gått til lokale tiltak. Hva med lokale tiltak?? I lengen nytter det ikke å «kjøpe opp» «ferdige» arrangementer som Grand Prix og Rally Norway, og for å ta et eksempel – jeg blir ikke SÅ imponert hvis Dokka får en delfinale i Grand Prix, at jeg bestemmer meg for flytte dit. Jeg tipper at tilflytting er en av hovedgrunnene til at vår region kjøper opp store arrangementer. Det jeg virkelig blir imponert over er steder/regioner som skaper og bygger opp noe stort på egenhånd. Det er det som skaper nysgjerrighet og interess rundt et sted/by/bygd. Jeg skal vedde på at Anders Fjeld i Gandalf ikke går ut i Glåmdalen og, eksempelvis, sier at det er krise at lokale tiltak som Audunbakken, Tømmerfløtivalen, Nordre Odalen Rockefestival må kaste inn håndkle. (Audunbakken kommer ALDRI til å kaste inn hånkle så det er sagt da). For å ta min festival, Audunbakken, så mener jeg at vår festival faktisk har markert seg mer i Norge enn den ene kvelden (eller var det to?) Kongsvinger fikk Grand Prix. Folk flytter ikke til Kongsvinger fordi de får arrangere GP en kveld. Audunbakken har jobbet seg opp gradvis, fått respekt, skapt et godt omdømme og bidratt i stor grad til positiv stedsutvikling. Vi var blant de 18 kulturpersonlighetene Dagbladet hadde tro på i 2008, Kommunal og regional- departementet har brukt oss som et eksempel på hvordan man skal skape et godt omdømme og identitet til bygda, Audunbakken-navnet har og er nevnt i hvert fall like mye i media som Grand Prix Kongsvinger, og det med et betydelig mindre budsjett. Folk snakker fortsatt om konsertene på Slobrua på Skarnes. Det er over 20 år siden. Det samme tror og håper jeg skjer med Audunbakken. Kommer folk til å snakke om Grand Prix-delfinale og Rally Norway om 20-30 år. Neppe.

Sats på lokale tiltak. Det er det som skaper interesse og nysgjerrighet hos potensielle innflyttere. Det er det som bli husket og satt mest pris på i lengden. Hvordan tror dere lokale tiltak som er bygget på dugnad og 100% frivillighet føler det, når noen kommer og tigger penger av kommunene i Glåmdalsregionen fordi de trenger penger for å kjøpe et ferdig produkt som Grand Prix?

Jeg sier det: TA IKKE LETT PÅ LOKALE TILTAK OG FOR ALLE DEL IKKE UNDERVURDER DEM.

10 thoughts on “Betydningen av arrangementer

  1. Eirik sier:

    Er så enig med deg Audun, sjøl om jeg biter meg merke i at Fagernes må jobbe hardt for å imponere deg. En slik perle som regionhovedstaden i Valdres er burde jo imponere uten noe ekstra krydder som Grand Prix, så jeg mener at du med fordel heller kunne dratt frem eksempler som Dokka og Gol – som sant å si har lite eller intet å by på ;-) Hihi…

    God helg! :-)

  2. Redaksjonen sier:

    Hei Eirik,

    Ser nå at det med Fagernes ble helt feil :) Var ikke meningen at det skulle virke negativt på eksempelstedet, som falt på Fagernes her. Jeg liker Fagernes veldig godt faktisk. Har vært der mange ganger i forbindelse med ferier etc. Jeg skal faktisk rette opp i dette sporenstreks :)

  3. Mårun sier:

    så godt sagt, så enig, så glad for at jeg slapp å si det sjøl, for jeg hadde ikke klart å ordlegge meg uten å bli sint på siden…Egenverdien i det vi sjøl skaper overgår så til de grader den av slike ferdige pakkearrangementer.

  4. Eirik sier:

    Hahahaha! Ahh, herlig… Odalsbloggen er et medie jeg kan like! :-)

  5. Anders Fjeld sier:

    Lokale arrangement er og blir viktig. Audunbakkenfestivalen, Aurorafestivalen etc. er flotte initiativ som skaper entusiasme og engasjement i vårt distrikt. Dette må vi ta vare på. Absolutt. Jeg har stor sans for det kreative miljøet i Odalen. Dere inspirerte oss til å skape merkevaren og logoen Odalen. Vi gikk så langt at vi anbefalte kommunen å bruke betydelige beløp på å støtte dette kreative miljøet når en ser hva dere kan få til med små midler.

    Så til saken. Dette handler ikke om enten eller – lokale eller nasjonale arrangement. Det handler om å huse signalarrangement som kan løfte vår region og sette oss på kartet, nasjonalt og internasjonalt. Det første året Rally Norway (VM-runde) ble arrangert ga det over 80 millioner tilbake til distiktet (iflg Østlandsforskning). Kompetansen som er bygget opp er anerkjent utenfor våre landegrenser. Jeg er ingen Mgp-fan, men to delfinaler i Kongsvinger skapte utrolig mye engasjement, ståpåvilje og lokalt samarbeid over kommunegrensene. At arrangementet fikk nasjonal oppmerksomhet ble en bonus.
    Det jeg er bekymret for er at vi ikke klarer å holde på signalarrangement av denne eller andre sorten. Vi klarer ikke å tenke langsiktig og planlegge deretter. Det viser også at det er vanskelig å påta seg store arrangement i fremtiden. Det bekymrer meg!
    Så kan man like disse arrangementet eller ikke. Det er ikke poenget.

    Mvh
    Anders Fjeld

  6. Leo Ziegler sier:

    Som profesjonell arrangementsarbeider, kjenner jeg viktigheten av lokal kompetanse. Denne skapes i stor grad i underskogen av kulturmiljøer, og vokser gjerne itakt med disse. Uten denne kompetansen, vil en hver region måtte bruke mer penger, og skape mindre lokalt engasjement rundt både små og store eventer.
    Derfor er mitt råd; Om man ikke får disse nasjonale «pengeslukene», bruk da energien på å bygge det som er bærekraftig over flere år, og i konstant fornying. Regionen er jo egentlig ett ressursområde i seg slv, men man ser ikke skogen for bare trær.

    Elsker skogen, kan jeg bidra til å heve lokal arrangementskompetanse, skal det ikke stå på meg. Hurra for audunbakken.

    Leo

  7. Audun Hansen sier:

    Hei Anders,

    Vi har i hvert fall samme mål – gjøre regionen attraktiv og skape økt tilflytting. Og, jeg synes det er veldig bra du og flere bryr seg. Det er viktig at noen går forann i den til tider trauste regionen. Men, vi er helt klart uenig i fremgangsmåten. Selv om jeg ikke har stor interesse for Rally eller i hvert fall ikke MGP, så er det ikke innholdet i arrangementene som er problemet her.

    Sakens kjerne er at disse store innkjøpte arrangementene stjeler potensiell kapital fra lokale tiltak og arrangører som også er helt avhengig av å få offentlig støtte. Dette kan bidra til at potensielle store og lokale arrangement aldri blir noe av fordi MGP eller andre store arrangement «stjal» den økonomiske støtten, som kan føre til at de må gi opp. Vi trenger ikke kjøpe opp store arrangementer, vi bør og skal satste på å skape noe på egenhånd. Hvorfor satse på å få store arrangementer hit, hvis vi kan skape et signalarrangemnet på egen hånd. Audunbakken er velkjent og respektert festival nasjonalt og når vi har klart det med så små ressurser og alt er bygget på dugnad. Tenk hva vi kunne skapt med tilsvarende sum som MGP på kongsvinger har fått de to årene det har blitt arrangert?

    Ellers, så setter jeg stor pris på at dere oppfordret kommunen til å støtte oss ytterligere med et stort beløp :)

  8. Tomas Sandmo sier:

    Både Rally Norway, Audunbakken, Melodi Grand Prix og Bingo’n på samfunnshuset er viktige i et lokalsamfunn, både for å støtte oppunder kulturmiljøet og for å skape interesse og nysgjerrighet for folk utenfra. Hvem som liker hva best, eller hvem som fortjener mer penger enn andre er svært vanskelig å si, dette blir ofte litt for subjektivt.

    Men faktumet er: det er ingen prestasjon i seg selv å sitte på en sekk med penger og kjøpe et pakke-arrangement, slik MGP kan sies å være. Det er heller ingen prestasjon å booke store og veletablerte artister og arrangere konsert med en økonomisk kjempe i ryggen. Dette kan man faktisk klare uten å ha et snev av kunnskap om musikk, det er jo bare å booke de som topper hitlistene. Det sier seg sjøl at kreativiteten, skaperlysten og dugnadsånden i mye mindre grad er tilstede enn på et idealistisk, hjemmesnekra og langsiktig konsept.

    Verden er nå en gang slik at de som har penger styrer. De som har penger er gjerne av den eldre garde, folk som ikke har særlig kontakt med «ungdommen» mellom 15-30 år. Det som er så synd er at «upcoming» talenter som kanskje ville blitt noe stort med litt økonomisk støtte i ryggen aldri blir sett. Små- og mellomstore arrangementer går kanskje dukken, de blir for tunge å holde ved like, og de som overlever sliter med å få økonomisk støtte til å fortsette videre drift. Grunnen er helt klart at de med pengene ikke forstår seg på eller interesserer seg for kulturen blant ungdommen, og fortsetter å heller støtte de store, «trygge» ferdigpakkene.

    Jeg sier meg derfor enig i Auduns bekymring. Det er synd at det mer eller mindre fokuseres kun på de store og kommersielle arrangementene. Det vies altfor liten spalteplass til de lokale dugnadsheltene i Tømmerfløtivalen, Audunbakken, Nordre Odalen Rockefestival osv. Det er arrangementer som dette som virkelig utnytter potensialet vi har i innlandsbygdene våre. Det er disse arrangementene som skaper liv og røre og som blir sett og husket utenfor fylkesgrensa, og det er disse arrangementene som viser seg bærekraftige nok til å fortsette år etter år.

    Tomas.

  9. silje eugenie strande øktner sier:

    Det som er problemet med slike store arrangementer, er at det sitter folk som vet hvordan man lurer penger ut av bedriftene, og de har det som jobb. Det er selvfølgelig veldig bra, men da de mindre, frivillige organisasjonene skal tigge penger er det ikke «noe igjen». vi har for lite tid og kompetanse til å få inn betydlige summer i forhold til de store arrangementene der det er mennesker som jobber med dette på heltid. Selvfølgelig skal ikke de klandres for det, men bedrifter og kommunen kunne kanskje prøvd å sett de frivillige organisasjonene bedre, selv gjennom grand prix konfetti og glorete kjoler. Slik det er nå får ikke Audunbakken mer penger en en gjennomsnittlig russebuss. Vi kunne sikkert blitt flinkere vi også, men det er ikke så lett da man driver med dette på fritiden.

  10. Ole sier:

    Fantastisk innlegg!
    Jeg blir så glad når jeg ser hvor mye glede de lokale festivalene gir ungdommene som kommer, og hvor høyt de elsker den ene helga i året. De føler, som oss som arrangerer, stolthet og indentitet. At ikke dette blir satt pris på i større grad av lokalpolitikere er nitrist.

    Vi krysser fingre for at det bærer seg videre for oss.

    Ole,
    Tømmerfløtivalen

Legg igjen en kommentar

Disse støtter I Love Odalen- prosjektet:



Vil din bedrift ha sin logo her. Ta kontakt med audun.hansen ætt audunbakken dot com




bloglovin

Arkiver

Skriv inn e-post-adressen din for å abbonere på bloggen, og motta melding om når nye innlegg er publisert.

Bli med 21 andre følgere

Blog Statistikk

  • 69,401 hits
