Askefast i USA

Legg igjen en kommentar

april 20, 2010 av guroURO

Jada, jeg er askefast. I USA. Henholdsvis i Portland, Oregon. Oregon ligger helt vest i USA mellom Washington State og California. Jeg skulle ha reist herifra via Amsterdam på fredag, men til og med mandag var alle fly kansellert. I dag tirsdag (Portlandsk tid, 9 timer etter Norge her) er det plutselig åpnet for internasjonale flighter på Shiphol i Amsterdam og ørten ulike avganger er satt opp. Men hvilken er min? Har ikke peiling, og ingen svar å få når jeg prøver å ringe flyselskapet. Jadda….Jeg skulle egentlig ha dansa i Strøm kirke under Orgel-festen tirsdag kveld, men det gikk ikke gitt. Spørs nok ikke om jeg blir askefast en dag til ell to.

Nesten samtlige land i Europa har holdt luftrommet stengt så det har ikke vært noe poeng å prøve å komme seg av kontinentet og risikere å blir stranda på flyplasser og ikke få plass på tog eller buss. Men lider absolutt ingen nød. Har kjæreste og venner her, og dessuten er det sommer her, dog noe regn, men blomstrende kirsebærtrær, syrin og løvetann overalt. Etter hva jeg har hørt sludder det i Norge akkurat nå, så det er i grunn veldig bra å være askefast akkurat her. Jeg kunne kanskje ha kommet meg på et fly til Kina feks og så tatt den transsibirske jernbanen? Eller prøve å komme meg på et cruiseskip over Atlanteren. Men hele verden har så og si stått i kø for å få endret flybilletter eller få tilgang til andre framkomstmidler så jeg tror ikke sjansen for å få det til hadde vært særlig stor.  Så bortsett fra at det er veldig kjedelig å gå glipp av konserten i kjerka, som jeg har forberedt og øvd til lenge, tar jeg det hele med stor ro.

Hele dette flykaoset viser at måten samfunnet vårt er bygd opp på plutselig kan bli veldig sårbart. Det går utover alt. Det som ikke går i lufta må fraktes på land eller vann og det tar tid. Jeg gleder meg over at flystoppen verden over gjør at vi sparer miljøet for 200,000 tonn CO2 i døgnet (!) men alikavel spyr vulkanen ut like mye, så det går opp i opp. Det er jo ikke akkurat oppmuntrende for den som prøver å spare miljøet, sjøl om det er litt spennende at en liten, men intens, vulkan kan stoppe hele den siviliserte verden i flere dager. Sjøl prøver jeg å fly minst mulig i Norge og tar mest mulig tog, men jeg er ikke akkurat stolt over å være en del av en reisekonsumerende generasjon som flyr i hytt og pine. Men det er vanskelig å slutte å fly. Særlig når kjæresten din bor på et annet kontinent. De tre grandtantene min gifta seg med tre av de nærmeste odelssønnende. Odølinger 3-4 generasjoner tilbake bare gikk over jordet eller rodde over Dølisjøen og så sa det «klikk», -i beste fall. Men jeg fløy over halve jordkloden og fant kjærligheten i Amerika og fortsetter å fly for å opprettholde den. Ikke veldig bærekraftig for planeten, men – alle odelsgutter i Odal´n, ikke at det er så mange igjen, men det har ikke sagt «klikk» dessverre….

Veldig snart bør vi enten fly på noe annet enn bensin, eller finne på noe annet lurt. Jeg skjønner jo at vi ga opp seilbåter, det tar veldig lang tid og tærer på kroppen, men dog høres det eventyrlig ut å reise på den måten også. Kanskje jeg heller skal bli pirat? Eller bare bli på et sted og dyrke maten en trenger sjøl? Gå 100 år tilbake i tid? Min kjære her mener at løsningen faktisk er å brenne oss gjennom all den olja vi klarer på kortest mulig tid og bare bli ferdig med det, akkurat som det beste er å la feberen brenne til man kommer igjennom influensaen. Han tror ikke vi klarer å stoppe forurensingen og utviklingen, fordi det alltid vil være folk som bare tenker profitt. Vi er alle oppdratt til å tenke profitt. Kanskje vi kan klare å bli orntlig bærekraftige i Norge, men klarer feks India og Kina det samme?

Jeg takker nok ja når jeg endelig får plass på et fly tilbake til Norge, om det er bra å brenne litt flybensin eller ei. Det blir uansett spennende å se hva som kommer til å skje med sivilisasjonen de neste 50 åra. Forhåpentligvis blir det en positiv utvikling for planeten. Store ting kommer til å skje. Men først skær je hemmat tel Odal´n førr ei stønn. Utpå hér!

Legg igjen en kommentar

Disse støtter I Love Odalen- prosjektet:



Vil din bedrift ha sin logo her. Ta kontakt med audun.hansen ætt audunbakken dot com




bloglovin

Arkiver

Skriv inn e-post-adressen din for å abbonere på bloggen, og motta melding om når nye innlegg er publisert.

Bli med 21 andre følgere

Blog Statistikk

  • 69,411 hits
