Hysteri og galskap

4

mai 7, 2010 av Audun Hansen

romme

Slankeprogram på TV, reklamekampanjer for slankemiddeler osv. Man slipper ikke unna dette maset om hva man bør spise og ikke spise. En ting er reklamene, da kan man jo bare le av det, kaste det eller skru av. En annen ting er folks hysteri rundt det. Jeg hører det over alt. Det er ikke mange luncher jeg spiser på jobben uten at jeg hører eller overhører folk si: ”Ja, du spiser desert”, om en som spiser brunost med smør på brødskiva. Eller når det kommer sjokolade på kontoret. Da blir det mye prat om hvor usunt det er da! ”Men det er jo fredag”, ”nei nå må jeg gi meg”, ”nå har jeg spist altfor mye” eller ”nei, jeg spiste vaffel til frokost, så nå holder det”. Greit nok at folk prøver å slanke seg. Jeg også kunne gjerne ha tatt av 10 kilo, men jeg går da ikke rundt å gnåler om dette til alle andre.

Å veie mat, telle kalorier eller å ha på seg en skritteller er ikke sunt! Det finnes selvfølgelig unntak, for de som har problemer med helse på en eller annen måte er dette riktig, men IKKE for de som har normal god helse og veier noen kilo for mye.

Light øl, light brunost, light brus. Hva blir det neste? Light sjokolade?! Eller det finnes kanskje allerede det. Skal du ha brunost på brødskiva. Så spis brunost! Skal du drikke øl, så drikk øl!
Poteter og brød. Dette er ille. Det har i dag gått så langt at folk unngår å spise poteter og brødmat.

Hvem som startet denne bølgen av hysteri er jeg ikke sikker på, men la oss kalle han Fedon.

Jeg anbefaler følgende meny i kveld:

Forrett
Rømmergrøt
Stor og dyp middagstallerken full av rømmegrøt. Ta først på et sukkerlag slik at grøten blir kritt hvit. Fyll på jevnlig. Husk å ikke bruk for mye kanel.

Middag
Kjøttkaker i brun saus
Masse poteter. Enda mer kjøttkaker. Dynk det hele med saus og rørt og sukkra tytterbær. Potetene skal helst ikke synes.

Dessert
Karamellpudding med skikkelig mye saus.

Spis med god samvittighet.

4 thoughts on “Hysteri og galskap

  1. Silje Eugenie sier:

    Jeg kom i skade for å kjøpe LETT fløtemysost en gang, hadde gleda meg skikkelih til å spise den, så smakte det mjøl! æsj. Helt greit at folk vil slanke seg, men det er ike vits å prate om det til alle døgnets tider. Da jeg begynte å studere kunst, trodde jeg jeg var fritatt fra denslags og skulle tilbringe tiden sammen med halvalkoliserte hippier, men nei da, det tøyt ut SATS program fra en hver lomme, og noen spiste kokt brokkoli til luns! Kokt brokkoli!!?En gang fikk jeg spydige kommentarer da jeg spiste en satans god blåmuggost til lunsj. «Slankeost ja! Hhhahahaha» Spis mat, vær ute, kake. Det går nok bra.

  2. Henriette sier:

    Men kokt brokkoli er jo godt det da.

  3. Redaksjonen sier:

    Å maule til lunsj uten noe på?

  4. Henriette sier:

    Ja altså, jeg mauler gjerne brokkoli jeg. Kjell mauler den gjerne rå. Jeg har sjelden kokt brokkoli med til lunsj, men ofte ukokt. Sammen med blomkål. Ganske så godt. Visste du forresten at brokkoli er en av få grønnsaker som faktisk blir sunnere når den er kokt?

Legg igjen en kommentar

Disse støtter I Love Odalen- prosjektet:



Vil din bedrift ha sin logo her. Ta kontakt med audun.hansen ætt audunbakken dot com




bloglovin

Arkiver

Skriv inn e-post-adressen din for å abbonere på bloggen, og motta melding om når nye innlegg er publisert.

Bli med 21 andre følgere

Blog Statistikk

  • 69,067 hits
