ODALSREGIONEN!

6

november 3, 2010 av Silje Eugenie

Jepp. Dette er et forslag fra min side, hvorfor ikke? Det er nemlig like naturlig som å bytte navn til «Kongsvingerregionen». Vi Odølinger er faktisk viden kjent, og har ved to annledninger blitt nevnt i Hotel Cæsar, noe Kongsvinger aldri er blitt, så vidt jeg er kjent med. Å jeg følger godt med. Riktgnok ble det den ene gangen brukt som skjeldsord, og andre gangen skulle Keneth (kjæresten til Bendikte) kjøpe narko på Skarnes. Jeg ser ikke hvorfor det skal ha noe å si, siden det virker som at vi med denne navnendringen skal selge oss sjøl til en hver pris, også på bekostning av de flestes identitet. For selv om jeg syntes Odalen er et kick ass sted, og Odals-regionen derfor er et strålende forslag, kan jeg forstå at folk i for eks Grue og Eidskog  ikke syntes det er like kult. Så forståelsesfull er jeg faktisk!

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg kom over en gruppe på facebook som heter «visit kongsvingerregionen» og ble igjen kraftig provosert av hvordan dette «nye» regionsnavnet blir planta over alt. I et inlegg står det «Hva bør «barnet» hete? Politikere i kommunene rundt mener nok at vi bør markedsføre Glåmdalsregionen, fordi det er vedtatt. Men er det markedsmessig smart?» Jada! det er markedsmessig smart! Da får vi ihvertfall markedsført en hel region, og ikke bare kongsvinger som by. Og ser man på infobiten på siden, ser vi avslørende nok hvor dette vil ende. Her står det kun info om Kongsvinger by, Festningen, Øverebyen, så er de såppas rause at de nevner Finnskogen. «Og Kongsvingerregionen er selvsagt det eneste fornuftige navnet hvis vi ønsker å være et alternativ til andre regioner. Første bud er vel at navnet man skal profilere finnes på et kart» skriver Uno Arnesen. Hva er dette Alternativet? Å når kommer man i den sitvasjonen man må velge mellom flere regioner, og i hvilke sammenheng. Det er stedene der folk vil bo som betyr noe! Jeg flytter ikke til f.eks Nord-Odal fordi det er en del av «Kongsvingerregionen». Jeg flytter dit fordi det er et bra sted, beliggenheten, barnehagedekning, en jobbmulighet eller kulturtilbudet.

Og denne ustoppelige trangen til å markedsføre seg, hvorfor ikke bare markedsføre Kongsvinger by/kommune!? Men da får dere ikke økonomisk støtte av de andre kommunene. Da er det fint å opptre som en trivelig storebror som tar oss andre stakkarslige små kommunene under vingene og navngi oss Kongsvingerregionen, for så å markedsføre i fin broskyre; «Kongsvingsvinger er et nydelig sted som har festningen, øverebyen……. kongsvinger, kongsvinger, kongsvinger, Melodi Grand Prix, kongsvinger, kongsvinger, kongsvinger, kongsvinger, flundkene nytt bibliotek , kongsvinger, kongsvinger, kongsvinger ,kongsvinger, kongsvinger………………… I Kongsvingerregionen finner man også noen andre kommuner med fin natur og mulighet for jakt»

Å ja da! Dere vingersfolka begynner jo å få det litt til, å selv om det har sett mørkt ut lenge, ser jeg lyst på Kongsvingers fremtid, og ønsker dere lykke til, og ser for meg mange trivelige besøk til dere. Men jeg tror desverre ikke Kongsvinger er ekstraordinær nok  til å dra en hel region, og identiteten er sterkere i bygdene rundt, enn i byen selv. Jeg bor i Glåmdalsregionen (aller helst Odalsregionen) og syntes vi skal markedsføre alt det fantastiske som finnes i alle kommunene her sammen, men om det skal gå på bekostning av egen identitet, klarer jeg fint å se på at dere markedsfører dere alene. Men nå er det kanskje sånn at dere trenger oss mer en vi trenger dere?

6 thoughts on “ODALSREGIONEN!

  1. Henriette sier:

    Word! som noen kulere enn meg ville sagt

  2. Henriette sier:

    Det var forresten narkobroren til kenneth (som forøvrig var kjæresten til vilde var han ikke, før hu blei lesbisk, og ei anna jeg ikke husker navnet på, hu som hadde seg med jens august etterhvert) som var forsvunnet, men det viste seg at han hadde reist til Skarnes (til noen narkovenner da mest sannsynlig)

  3. hurraforsiri sier:

    Enig. Blir det noe gjesteinnlegg fra Hildur eller? Venter i spenning på å høre om hvor spennende det er å bo på Skarnes. Og, hvis det er lov her, så dobbeltmelder jeg meg på Roger Græsband 18. desember.

  4. Kjersti sier:

    Jeg tiltrer. Særlig den delen om at du skulle flytte til Nord-Odal. Den dagen det skjer så skal jeg flytte tilbake dit også!

Legg igjen en kommentar

Disse støtter I Love Odalen- prosjektet:



Vil din bedrift ha sin logo her. Ta kontakt med audun.hansen ætt audunbakken dot com




bloglovin

Arkiver

Skriv inn e-post-adressen din for å abbonere på bloggen, og motta melding om når nye innlegg er publisert.

Bli med 21 andre følgere

Blog Statistikk

  • 69,401 hits
