Gjesteinlegg; Tilbake fra eksil, av Tormod S. Kristoffersen, nylig tilbakeflytter

Legg igjen en kommentar

mars 2, 2011 av Gjesteinlegg

Tilbake fra eksil

Så var dagen kommet. Jeg bestemte meg for å flytte hjem til Odalen. I en alder av 32 år, med ti år i hovedstaden, hadde jeg fått nok. Jeg hadde rast ferdig fra meg, nå trengte jeg ro, og hva var vel et bedre alternativ enn trygge, varme, gode Odalen. Jovisset er det fint i Oslo. Verdens beste hovedstad, med verdens beste fotballag blant annet. Fritidstilbudene står i kø uansett interesser, og mange gode venner og bekjente fikk jeg også gjennom disse årene. Et kvarters dupp på 18-trikken var arbeidsveien, og skulle det mangle noe i kjøleskapet, var det nesten bare å ta heisen ned til ei døgnåpen sjappe som kunne skaffe det meste. Men hva var vel det mot hva Odalen kunne tilby?

I Oslo fikk jeg dekket alle de overfladiske behovene, men Oslo har dessverre ikke noe mer. Oslo har ikke Delegardstoppen, hvor vi stjal epler som smågutter. Oslo har ikke Sæteråa, hvor man kan rusle ned og slenge ut et snøre med mark og dupp, legge inn en snus og bare stå der i ro og fred, klaske en mygg i ny og ne, tenke, og kanskje dra opp en abbor i fin størrelse, som pus kan få når man kommer hjem i skumringen en gang. Oslo har ikke bestemorhuset, dit man kan dra og få en kaffekopp og ei nybakt kakuskive med eplemos, og skravle om gamle dager og bla i bestemors gamle fotoalbum. Oslo har ikke barndomsvennene som man har så mange minner med, som man har gjort alle sine hyss med, og som fortsatt den dag i dag skaper liv og røre i bygda vår. Oslo har ikke familien min som jeg kan gå til når ting butter litt, eller bare for å hilse på. Oslo har ikke alle bekjente man møter på en handletur på Skarnes, som man kan stoppe og slå av en prat med, og føle at her hører jeg hjemme.

Oslo ga meg en fin tid den, og minnene og vennen herfra er tross alt bare en time unna. Men Odalen er så mye, mye bedre, til tross for at Kaffe Latten har funnet veien hit også. Nå er jeg endelig hjemme igjen, og med verdens beste kone på lasset. Om vi blir her for evig vet man ikke, men ihvertfall for en god stund.

Tormod S. Kristoffersen

Legg igjen en kommentar

Disse støtter I Love Odalen- prosjektet:



Vil din bedrift ha sin logo her. Ta kontakt med audun.hansen ætt audunbakken dot com




bloglovin

Arkiver

Skriv inn e-post-adressen din for å abbonere på bloggen, og motta melding om når nye innlegg er publisert.

Bli med 21 andre følgere

Blog Statistikk

  • 69,411 hits
