Gjesteinlegg; Trond Eriksen

1

april 6, 2011 av Gjesteinlegg

NSB legger ruteplaner som legger opp til timesavganger til og fra Kongsvinger om et par år. Planene, som de foreligger nå, forstår vi, bygger på Skarnes som eneste stoppunkt i Sør-Odal.  Nye togsett skal settes inn, og det krever en forlengelse av perrongene. Det vil selvfølgelig ikke skje på nedlagte stasjoner. Foreløpig er rutetabellen en kladd, og stasjonsarbeidet har ikke begynt. Både underskuddsmillioner og valgkamp er vel strengt tatt forbigående heft sammenlignet med hundreårig infrastruktur.

 Sør-Odal trenger toget!

Når fløyta piper og det grønne flagget faller endelig ned – når nærheten til jernbane blåser hatten av og trommehinnene ut – når trua vi står så fast på i kollektivspørsmålet er en perrong som sprenges bort, – da er det for seint å studere rutetabellen.

Jeg vet ikke om urbaniteten i Sør-Odal er et mål eller et middel eller en situasjonsbeskrivelse, og jeg forstår slett ikke hvorfor vi behøver å stjele byklærne til andre folk, – vi kan da bare låne dem mens de sjøl virrer rundt i livet på jakt etter frisk luft og reint vann og armslag for bikkja og dør-til-dør-med-ubegrensa-parkeringsplass for svigermor og et sted å gjøre av all joggesvetten… Vi kan da bare låne dem! – og så kan de få klærne sine igjen når de hver morgen skal stige om bord i toget på Disenå og Sander og Galterud. De trenger dem da, når de skal stå på byens torg og i byens gater og rope ut for all verden at nå – endelig, nå! har de funnet Det Gode Livet: by og land.

Når jernbane er blitt nåtid – når by og land har gått ut av fillete valgkampplakater og er blitt et harmonisk og enhetlig liv andre steder enn i Sør-Odal – når ”stasjonsbyer” er blitt en merkverdighet man tar med seg familien til for om mulig å få et glimt av trubadurer i fri dressur, – da går flyttelassene fra Sander og Disenå til Bodung og Tuen hvor livet byr på armslag og espresso, høy himmel og god jobb brakt sammen av NSB comfort.

Snart kommer det et nytt togtilbud på Kongsvingerbanen: timesruter og splitter nye tog.

Det tilbudet skal ikke gjelde for Sør-Odal. Stasjonene Disenå, Sander og Galterud er mer eller mindre eksplisitt klassifiserte som slakt av fylkes- og kommunepolitikere; den utvida rådhustomta er åpenbart så fornøyd med Timesexpressen at driften mot undergangen nok vil holde fram for Skarnes, også.

La oss gå av toget på Disenå: Tre stopp i hver retning pr. dag skaper ikke rare passasjergrunnlaget. Et anselig antall husstander har allikevel grei adkomst til stasjonen, – mange av dem i gang- og sykkelavstand. Det er rik anledning til nyetableringer. Dette er lyse mørketall for et tog med timesavganger og god komfort og regularitet. I en slik framtid er pendelutslag fra Kongsvinger til sør for Oslo for en trikketur å regne.

Uten toget, står Disenå helt uten et reelt kollektivtilbud.

Unge mennesker vil gjerne ha det slik når de etablerer seg med familie. Natur og god plass i oversiktlige miljøer til en betalelig pris. Beholde jobben med de gode karriere- og skattemulighetene.

Vi er mange som er unge på den måten, og felles for oss alle er at jobbreiser i uendelige køer – med bil eller buss – ikke er en attråverdig del av framtida vår. Det er frekvensen, regulariteten og komforten i det eneste virkelige miljøalternativet som kan bringe folk til varig opphold i (det urbane) Oslos rurale skjørtekanter.

Det skal gå raskt å reise med tog, men hvorfor skal reisetida til Kongsvinger prioriteres framfor reisemulighetene til Disenå?

Noen må stige av og på toget for at en plattform skal ha en mening, men hvorfor skal det marginalt annerledes trafikkgrunnlaget på Bodung og Tuen prioriteres framfor Disenå?

Sør-Odal er Oslos grønne finger inn i Hedmark og har nytt godt av det, og Disenå er det bynære leddet i fingeren. Er det ingen leger i salen? Hvorfor er man så lite interessert i å forebygge amputasjonen? Hvorfor evner ikke vi å ta inn over oss det Romerike har sett og så suksessfullt slåss for, – at veien inn i framtida går på jernbanesporet?

Ikke engang Jernbaneverket legger dynamitt under den perrongen vi lenker oss fast til, og ruteendringene er fortsatt bare tastetrykk unna. Kommunen som del av Hedmark fylke betaler da store deler av (den uteblitte!) moroa, men vi må hevde denne retten til samfunnstilknytning og ikke godta argumenter for stasjonsstenging som baserer seg på at ingen har protestert.

 Måten vi forholder oss til jernbaneutvikling på, er naturligvis et valgkamptema. Framtida er allikevel noe annet og mer enn ett enkelt valgår.

Trond Eriksen, Sør-Odal SV

Støtt aksjonen på Facebook HER

Advertisements

One thought on “Gjesteinlegg; Trond Eriksen

  1. Ann-Kristin Bjørnvold sier:

    Hear, hear!

    Jeg er hjertens enig og har intet mer å tilføye.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s



Disse støtter I Love Odalen- prosjektet:



Vil din bedrift ha sin logo her. Ta kontakt med audun.hansen ætt audunbakken dot com




bloglovin

Arkiver

Skriv inn e-post-adressen din for å abbonere på bloggen, og motta melding om når nye innlegg er publisert.

Bli med 21 andre følgere

Blog Statistikk

  • 69,080 hits
%d bloggers like this: