En stemme for fremtiden

Legg igjen en kommentar

august 9, 2013 av Redaksjonen

siri vestbySiri Vestby er et navn man skal se opp for i fremtiden. Lørdag debuterte hun i festivalsammenheng under Audunbakken, og snart venter EP.
19 år gamle Siri Vestby fra Kongsvinger har imponert stort med sine vakre tekster og pianospill.

– Litt nervøs

Hun har tidligere opptrådt under Hunderårsjubileumet for kvinners stemmerett, under støttekonsert for natur og Ungdom, samt varmet opp for bandet Hoist på Herr Nilsen i Oslo. Dette var hennes første gang på festival: – Det var med skrekkblandet fryd, og jeg var veldig nervøs, men synes det gikk bra. Jeg hadde det i hvert fall veldig hyggelig, og publikum var veldig imøtekommende. Jeg fikk også spilt noen sanger jeg aldri har fremført tidligere som også virket som ble godt mottatt.

Siri begynte sent med musikken, men omtaler lærekurven som stadig stigende: – Jeg fant fort ut at dette var noe jeg hadde interesse for, og har tatt til meg inntrykk og gode råd som en svamp. Etter hvert har det å uttrykke meg gjennom musikken blitt helt naturlig for meg, og pianoet har på en måte blitt en ekstra kroppsdel.
– Musikken blir som regel farget av hva som opptar tankene mine, og jeg prøver å fange stemningen og bildene jeg ser for meg i melodi og tekst, og da blir det liksom melodi til slutt, sier hun. Men om det er musikken hun vil leve av er enda usikkert: – Jeg har ikke bestemt meg for om dette er veien. Jeg har i hvert fall bestemt meg for å ha en plan B. Heldigvis er interessene mine noe som alltid kan påvirke og inspirere på tvers av hverandre selv om de er ganske forskjellige, sier hun, men tror ikke hun noen gang vil kunne legge bort musikken: – Jeg har lyst til å studere historie etter hvert, men jeg kommer ikke til å kunne legge vekk musikken uansett hva jeg gjør, sier hun.

– Jeg har i alle fall tenkt å studere noe med historie etter hvert, selv om musikken ikke er noe jeg kan legge helt fra meg uansett.

Henter inspirasjon fra flere hold 

Siri lar seg inspirere fra flere hold, og henter ikke bare inspirasjon fra musikkens verden, men også naturvitenskapen: – Jeg har et ganske stort spenn i mange forskjellige felt, men det de alle har til felles er at de har vært mennesker som har tenkt annerledes innenfor sitt fagfelt. Jeg kan blant annet nevne poeten og forfatteren Edgar Allan poe, musiker Mikael Åkerfeldt, fysiker og oppfinner Nikola Tesla, musiker Emilie Autumn, komponist Edvard Grieg og fortatter J.R.R. Tolkien.

Tilbakemeldingene har vært mange og gode, og kanskje spesielt gode tilbakemeldinger har hun fått på sin cover av Tools «Schism»: – Jeg tror folk synes det var gøy med noe litt annerledes, og jeg fikk mange gode tilbakemeldinger på at det var gøy at jeg covret Tool. Også var det mange som sa jeg hadde fin kjole, da.

Nå venter EP, og flere andre spennende samarbeidsprosjekter, men Siri ønsker i all hovedsak å kunne fortsette å utvikle seg rent musikalsk: – Målet mitt nå er rett og slett bare å fortsette, og å få musikken min til å høres ut slik jeg selv ønsker. Det er veldig viktig for meg å holde på det jeg selv liker og føler gir meg noe, og jeg tror også det er da det er rom for mest utvikling. I tillegg håper jeg at det appellerer selv om det ikke er helt A4 radiopop.

Vil du høre mer av Siri kan du enten følge henne på facebook her, eller høre henne på Urørt her.

Legg igjen en kommentar

Disse støtter I Love Odalen- prosjektet:



Vil din bedrift ha sin logo her. Ta kontakt med audun.hansen ætt audunbakken dot com




bloglovin

Arkiver

Skriv inn e-post-adressen din for å abbonere på bloggen, og motta melding om når nye innlegg er publisert.

Bli med 21 andre følgere

Blog Statistikk

  • 69,398 hits
